A-Traktor
programmering.
Vi programmerar om din bil med precision via mjukvara. Säkert, lagligt och med bibehållen komfort.
Komplett Ombyggnation
Vi tar hand om hela processen från personbil till registrerad A-traktor.
Standard
Enkel ombyggnation
- Allt i 'Enkel' ingår
- Ombyggnation (Enkel)
- Konsultation
- Uppföljning
Enkel
Endast programmering och intyg.
- ECU-programmering (30km/h)
- ABS-Safe
- Intyg för registreringsbesiktning
- Felsökning
Custom
Drömbygget med ljud och styling.
- Ombyggnation (Avancerad)
- Ljudbygge & Baslåda
- Custom
- Extraljus & Styling
- Nyckelfärdig leverans
A-Traktor Regler & Lagar
Att bygga om en vanlig personbil till A-traktor kräver att man följer Transportstyrelsens strikta regelverk. Den viktigaste regeln är att fordonets konstruktiva hastighet får vara högst 30 km/h.
Tidigare krävdes ofta dubbla växellådor, men med dagens regler (från 2020) räcker det oftast med att spärra bilens elektronik (ECU) i kombination med att vissa växlar spärras. Detta ger en modernare, säkrare och mer bränslesnål traktor.
- Viktning krävs förutom på fyrhjulsdrivna bilar.
- Förstängt utrymme bakom förarstolarna.
- Registreringsbesiktning är ett krav efter ombyggnation.
Varför välja ECU-spärr vs H-reg?
En H-regulator är en enklare, extern lösning som ofta bryter tändningen eller bränsletillförseln när bilen når 30 km/h. Detta KAN resulterar i en ryckig gång, ökat slitage på motor/katalysator och ofta tända motorlampor.
ECU-programmering (som vi utför) innebär att vi går in i bilens originalmjukvara. Vi sätter en "mjuk" hastighetsgräns. Motorn sänker effekten mjukt innan 30 km/h, vilket ger en silkeslen körupplevelse och farthållaren fungerar ofta som vanligt.
Vi programmerar de flesta modeller
Vanliga frågor
Vad kostar det att registrera en A-traktor?
Kostnaden för registreringsbesiktning varierar mellan olika stationer men ligger ofta runt 3000 kr. Vårt pris avser själva ombyggnationen och intyget som krävs.
Måste jag ha intyg?
Ja, sedan de nya reglerna infördes kräver Bilprovningen ett intyg som styrker att programmeringen är korrekt utförd och att hastigheten är begränsad till 30km/h.
Måste växlar spärras mekaniskt?
Det beror på bilmodell och ECU. På automatlådor kan man oftast styra så att den inte växlar upp till dom okörbara växlarna. På manuella kan man i vissa fall få till detta, annars krävs i regel att växlar spärras mekaniskt.
Vad händer om jag vill återställa bilen?
Vi sparar alltid din originalmjukvara. Vill du återställa bilen till personbil i framtiden kan vi enkelt lägga tillbaka originalmjukvaran mot en återställningskostnad. Där även ett ingtyg för registreringsbesiktningen ingår, vilket dom kräver.
Redo att boka?
Slipp krångel och osäkra lösningar. Få din A-traktor byggd eller spärrad av proffs.